دانش آموز بازمانده از تحصیل

بسمه تعالی

آئین نامه نحوه شناسائی و بازگرداندن تعداد محدودی دانش آموز بازمانده از تحصیل به چرخه آموزش و پیشگیری از ترک تحصیل در مناطق محروم و حاشیه نشین

با توجه به این که هدف اصلی بنیاد چاروقچی " توانمندسازی آموزشی" می باشد، در این راستا برنامه ای تحت عنوان "شناسائی و بازگرداندن دانش آموزان بازمانده از تحصیل به چرخه آموزش و پیشگیری از ترک تحصیل در مناطق محروم و حاشیه نشین" در نظر گرفته شده است که آیین نامه اجرایی آن به شرح زیر می باشد:

ماده ۱: در ابتدا، ۵ روستا در محدوده شهرستان تبریز و دو محله محروم حاشیه نشین در جنوب و شمال شهر تبریز برای اجرای آزمایشی این برنامه انتخاب می شود. (در این انتخاب می توان از مشورت های مددکاری نیروی انتظامی، هیئت مستمندان تبریز، کمیته امداد، سازمان بهزیستی، جهاد کشاورزی و آموزش و پرورش شهرستان بهره جست).

ماده ۲: در صورت موفقیت اجرای برنامه در ۵ روستا و دو محله محروم حاشیه نشین موضوع ماده ۱، اجرای آن به روستاهای محروم سایر شهرستان ها (هر شهرستان حداکثر ۵ روستا) و نیز سایر محلات حاشیه نشین در جنوب و شمال شهر تبریز تعمیم داده خواهد شد.

ماده ۳: دانش آموزان بازمانده از تحصیل در روستاها با همکاری مدیر مدرسه روستا، دهیارها، اعضای شوراهای آن روستاها و نیز معتمدین محلی شناسایی خواهند شد.

ماده ۴: دانش آموزان بازمانده از تحصیل در محلات حاشیه نشین از طریق مدیران مدارس واقع در آن محلات و نیز معتمدین محل شناسایی خواهند شد.

ماده ۵: اولویت با دانش آموزانی خواهد بود که در مقاطع پایه بوده و در دو سال اخیر ترک تحصیل نموده و یا در معرض خطر ترک تحصیل هستند.

تبصره ۱: بدیهی است که دانش آموزان فوق، باید شرایط سنی لازم را برای مقطع مورد نظر داشته باشند تا بتوانند طبق مقررات آموزش و پروش ادامه تحصیل بدهند.

ماده ۶: هیئتی که شامل یک مددکار اجتماعی و یک معلم نیز خواهد بود، نسبت به بررسی وضعیت اقتصادی و فرهنگی خانواده های دانش آموزان بازمانده شناسایی شده اقدام نموده، و برای هر دانش آموز پرونده ای را تشکیل خواهد داد. برای این منظور فرم های خاصی نیز باید تهیه شوند.

ماده ۷: عوامل اجرایی بنیاد متناسب با وضعیت پرونده هر دانش آموز بازمانده، نسبت به ارائه خدمات روانشناسی و پزشکی و نیز انجام کمک های اقتصادی لازم برای رفع احتیاجات ضروری دانش آموز بازمانده برای ورود به چرخه آموزش و احیاناً خانواده اش اقدام خواهد نمود. برای این منظور فرم های خاصی نیز باید تهیه شوند.

ماده ۸: وضعیت تحصیلی دانش آموزانی که به چرخه آموزشی باز می گردند، باید با همکاری مدیران مدارس ذیربط به طور مداوم و مستمر، رصد و پایش شده و مشاوره های آموزشی و فرهنگی لازم به آنها ارائه گردد. برای این منظور فرم های خاصی باید تهیه شوند.